Class eleven and twelve || Unit one: Education and Life || Lesson 3 Children in School || English first paper || Bangla meaning, mcq, short questions and summary || textbook page 14,15 & 16
The Headmaster || Class eleven and twelve || Unit one: Education and Life || Lesson 3 Children in School || English first paper || Bangla meaning, mcq, short questions and summary || textbook page 17,18 & 19
Word | Bangla Meaning | Synonyms | Antonyms |
---|---|---|---|
Headmaster | প্রধান শিক্ষক | Principal, Director | Student, Pupil |
Embarrassed | বিব্রত | Ashamed, Humiliated | Confident, Composed |
Delighted | আনন্দিত | Happy, Joyful | Sad, Disappointed |
Uneasiness | অস্বস্তি | Discomfort, Restlessness | Comfort, Ease |
Spiritedly | উচ্ছ্বাসভরে | Energetically, Lively | Lazily, Indifferently |
Solid | শক্ত | Firm, Strong | Fragile, Weak |
Shabby | জীর্ণ | Worn-out, Ragged | Neat, New |
Astonished | বিস্মিত | Amazed, Surprised | Unimpressed, Bored |
Talkative | কথা বলার প্রবণতা | Chatty, Communicative | Silent, Reserved |
Expelled | বহিষ্কৃত | Removed, Dismissed | Admitted, Accepted |
Ripped | ছেঁড়া | Torn, Damaged | Intact, Whole |
Embroidered | সূচিকর্ম করা | Decorated, Ornate | Plain, Simple |
Vacant | খালি | Empty, Unoccupied | Occupied, Filled |
Grateful | কৃতজ্ঞ | Thankful, Appreciative | Ungrateful, Unthankful |
Astonished | অবাক | Stunned, Shocked | Unimpressed, Indifferent |
Naturally | স্বাভাবিকভাবে | Innately, Normally | Artificially, Abnormally |
Innocence | নিষ্কলুষতা | Purity, Naivety | Guilt, Corruption |
Disposition | প্রকৃতি | Nature, Temperament | Unwillingness, Incompatibility |
Strange | অদ্ভুত | Unusual, Odd | Common, Normal |
Cheerful | প্রফুল্ল | Happy, Jovial | Depressed, Sad |
Patient | ধৈর্যশীল | Tolerant, Calm | Impatient, Hasty |
Interest | আগ্রহ | Curiosity, Attention | Indifference, Apathy |
Conversation | কথোপকথন | Dialogue, Discussion | Silence, Quiet |
Nostalgia | নস্টালজিয়া, স্মৃতিকাতরতা | Longing, Remembrance | Forgetfulness, Indifference |
Listen | শোনা | Hear, Attend | Ignore, Overlook |
Warm | উষ্ণ | Cozy, Friendly | Cold, Aloof |
Hasty | তাড়াহুড়ো করা | Quick, Impulsive | Slow, Thoughtful |
Whisper | ফিসফিস | Murmur, Mutter | Shout, Yell |
Embarrass | লজ্জা দেওয়া | Humiliate, Abash | Praise, Comfort |
Discover | আবিষ্কার | Find, Detect | Lose, Overlook |
হেডমাস্টার
যখন মা এবং টোটো-চ্যান ভিতরে গেলেন, অফিসে থাকা মানুষটি তার চেয়ারে থেকে উঠে দাঁড়ালেন। তার মাথার ওপর চুল কম ছিল এবং কিছু দাঁতও হারিয়ে গিয়েছিল, কিন্তু তার মুখ ছিল স্বাস্থ্যকর রঙের। যদিও তিনি খুব লম্বা ছিলেন না, তার মজবুত কাঁধ এবং বাহু ছিল এবং বেশ সুরত করে পরা একটি কিছুটা পুরনো কালো থ্রি-পিস স্যুট পরেছিলেন।
টোটো-চ্যান তাড়াহুড়ো করে এক দণ্ডে তার কাছে গিয়ে বলল, "আপনি কি স্কুলমাস্টার না স্টেশনমাস্টার?"
মা বিব্রত হয়ে গেলেন, কিন্তু ব্যাখ্যা দেওয়ার আগেই তিনি হাসলেন এবং উত্তর দিলেন, "আমি এই স্কুলের হেডমাস্টার।"
টোটো-চ্যান খুব খুশি হয়ে বলল, "ও, আমি খুব খুশি, কারণ আমি আপনাকে একটা অনুরোধ করতে চাই। আমি আপনার স্কুলে আসতে চাই।"
হেডমাস্টার তাকে একটি চেয়ার দেওয়ার প্রস্তাব দিলেন এবং মায়ের দিকে ফিরে বললেন, "আপনি এখন বাড়ি চলে যেতে পারেন। আমি টোটো-চ্যানের সাথে কথা বলতে চাই।"
টোটো-চ্যান কিছুটা অস্থির হয়ে গেল, কিন্তু somehow মনে হলো যে সে এই ব্যক্তির সাথে ঠিকঠাক মিশে যাবে। "তাহলে, আমি তাকে আপনার কাছে ছেড়ে যাচ্ছি," মা সাহস করে বললেন, এবং দরজা বন্ধ করে বের হয়ে গেলেন।
হেডমাস্টার একটি চেয়ার টেনে এনে সেটি টোটো-চ্যানের দিকে রেখে, তাদের দুজনকে কাছাকাছি বসিয়ে বললেন, "তাহলে, আমাকে তোমার সম্পর্কে সব কিছু বলো। যেটা বলো, সেটা বলো।"
"যেটা আমার পছন্দ?" টোটো-চ্যান মনে করেছিল যে তাকে প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। কিন্তু যখন হেডমাস্টার বললেন যে সে যেকোনো কিছু বলতে পারে, তখন সে খুব খুশি হয়ে তৎক্ষণাৎ শুরু করে দিল। কথাগুলো কিছুটা এলোমেলো হলেও সে তার মনের কথা বলে যাচ্ছিল। সে হেডমাস্টারকে বলল কীভাবে তারা ট্রেনে এসেছিল, কীভাবে সে টিকিট কালেক্টরকে জিজ্ঞেস করেছিল কিন্তু সে তাকে টিকিট রাখতে দেয়নি, তার পুরনো স্কুলের গৃহশিক্ষিকা কেমন সুন্দর ছিল, মাটির ছাদে সেবার বাচ্চার বাসা ছিল, তাদের ব্রাউন কুকুর রকি যেটি নানা ধরনের কসরত করতে পারত, সে কি করে প্রিস্কুলে থাকাকালীন নিজের মুখে কাঁচি নিয়ে স্নিপ-স্নিপ করত এবং শিক্ষিকা বলেছিল যে তাকে সেটা করা উচিত না, কেননা এতে তার জিভ কাটা যেতে পারে, তবে সে সেটাও করত, কীভাবে মা তাকে নাক মুছতে বলত, আর যদি তা না করতো, তবে মা তাকে ধমকাতো, বাবা কীভাবে খুব ভালো সাঁতার কাটতেন, আর তিনি ডাইভিংও করতে পারতেন। সে অবিরত কথা বলতে থাকে। হেডমাস্টার হাসতেন, মাথা ঝুঁকিয়ে বলতেন, "এবং তারপর?" টোটো-চ্যান এত খুশি ছিল যে সে কথা বলতে থাকল। কিন্তু অবশেষে তার আর বলার কিছু থাকলো না। সে চুপ হয়ে বসে থাকল, কঠিনভাবে কিছু ভাবতে চেষ্টা করছিল।
"আর কিছু বলার নেই?" হেডমাস্টার জিজ্ঞেস করলেন।
টোটো-চ্যান মনে করল, এখনই থামলে দুঃখ হবে। এটা তো দুর্দান্ত সুযোগ। কিছু বলার ছিল কি না, সে চিন্তা করতে লাগল। তারপর তার মাথায় একটা চিন্তা এল।
সে হেডমাস্টারকে তার পরনের পোশাকের কথা বলতে পারত। মা প্রায় সব পোশাক নিজেই বানাতেন, কিন্তু এই পোশাকটি দোকান থেকে কিনেছিল। তার পোশাকগুলো প্রায়ই ছিঁড়ে যেত, বিশেষ করে যখন সে বিকালে বাড়ি ফিরত। কিছু রেডিও খুবই খারাপভাবে ছিঁড়ে যেত। মা কখনোই জানতেন না কীভাবে এমনটা ঘটত। এমনকি তার সাদা কটন প্যান্টিও মাঝে মাঝে ফেটে যেত। সে হেডমাস্টারকে বুঝিয়ে বলল যে এই পোশাকগুলো ছিঁড়ে যেত যখন সে অন্য people's গার্ডেনগুলো অতিক্রম করে তাদের বেড়া দিয়ে গড়িয়ে যেত, এবং খালি জায়গাগুলোর চারপাশের বার্বড তারের নীচ দিয়ে উঁচু হয়ে যেত। তো, আজ সকালে যখন সে পোশাক পরতে যাচ্ছিল, তখন মা যা ভালো ভালো পোশাক বানিয়েছিলেন, সব ছিঁড়ে গিয়েছিল, তাই তাকে একটি দোকান থেকে কেনা পোশাক পরতে হলো। সেটিতে ছোট গা dark লাল এবং সাদার শেডে চেক ছিল এবং এটা খারাপ ছিল না, তবে মা বলেছিলেন যে কলারের লাল ফুলের কাজটি খারাপ। "মা কলারটা পছন্দ করেন না," বলল টোটো-চ্যান, হেডমাস্টারের সামনে কলারটা তুলে ধরতে।
তারপর সে আর কিছু বলার পারল না, যতই চেষ্টা করুক না কেন। এটাই তাকে কিছুটা দুঃখী করেছিল। কিন্তু ঠিক তখনই হেডমাস্টার উঠে দাঁড়িয়ে তার মাথায় বড়, উষ্ণ হাত রেখে বললেন, "তাহলে, এখন তুমি এই স্কুলের ছাত্রী।"
এগুলো ছিল তার সঠিক শব্দ। এবং সেই মুহূর্তে টোটো-চ্যান অনুভব করল যে সে জীবনে প্রথমবারের মতো এমন কাউকে পেয়েছে, যাকে সে সত্যিই পছন্দ করে। আপনি দেখুন, এর আগে কেউ তার কথা এতক্ষণ শুনেনি। এবং হেডমাস্টার সেই সময় একবারও হাই তুলেনি বা বিরক্ত হয়নি, কিন্তু মনে হচ্ছিল তিনি তার কথায় পুরোপুরি আগ্রহী ছিলেন যেমন টোটো-চ্যান ছিল।
টোটো-চ্যান তখন সময় বলতে পারত না, কিন্তু তার মনে হয়েছিল এটা বেশ একটা দীর্ঘ সময় ছিল। যদি সে সময় দেখতে পারত, তবে সে বিস্মিত হত এবং আরও বেশি কৃতজ্ঞ হতো হেডমাস্টারের কাছে। কারণ, আপনি জানেন, মা এবং টোটো-চ্যান স্কুলে পৌঁছেছিল আটটার সময়, এবং যখন সে কথা বলা শেষ করেছিল এবং হেডমাস্টার বললেন যে সে স্কুলের ছাত্রী, তখন তিনি তার পকেট ওয়াচ দেখে বললেন, "আহ, এখন লাঞ্চের সময়।" সুতরাং, হেডমাস্টার টোটো-চ্যানের কথা চার ঘণ্টা একটানা শুনেছিলেন!
এর আগে বা পরে, কোনো বড়রা কখনোই টোটো-চ্যানের কথা এতটা সময় ধরে শোনেনি। এবং, তাছাড়া, মা এবং তার গৃহশিক্ষিকা অবাক হতো যে সাত বছরের একটি শিশু চার ঘণ্টা একটানা কথা বলতে পারে।
তখন টোটো-চ্যান জানত না, অবশ্যই, যে তাকে বের করে দেওয়া হয়েছিল এবং মানুষরা তাদের মাথার মধ্যে কিছু ভাবছিলেন কী করা উচিত। তার স্বাভাবিকভাবে হাসিখুশি মনোভাব এবং কিছুটা ভুলে থাকার প্রবণতা তাকে নির্দোষ মনে করিয়ে দিত। তবে গভীরভাবে সে অনুভব করত যে তাকে অন্য শিশুদের থেকে আলাদা এবং কিছুটা অদ্ভুত মনে করা হয়। তবে হেডমাস্টার তাকে নিরাপদ, উষ্ণ এবং সুখী অনুভব করিয়েছিলেন। সে চাইল যে সে সারাজীবন হেডমাস্টারের সঙ্গে থাকুক।
এভাবেই টোটো-চ্যান হেডমাস্টার সোসাকু কোবায়াশিকে প্রথম দিনে অনুভব করেছিল। এবং সৌভাগ্যক্রমে, হেডমাস্টারও ঠিক একই রকম অনুভব করেছিলেন।
Multiple-choice Questions (MCQs) .
1. Why did Totto-chan think the headmaster might be a stationmaster?
a) Because he was wearing a uniform
b) Because the school had trains as classrooms
c) Because he collected tickets
d) Because her mother said so
Answer: b) Because the school had trains as classrooms
2. What was the headmaster wearing when Totto-chan met him?
a) A school uniform
b) A black three-piece suit
c) A brown coat
d) A striped suit
Answer: b) A black three-piece suit
3. How did Totto-chan greet the headmaster?
a) With a smile
b) By shaking hands
c) With a hasty bow
d) By saying hello
Answer: c) With a hasty bow
4. What did Totto-chan ask the headmaster as soon as she met him?
a) "Can I study here?"
b) "Are you a stationmaster?"
c) "How many trains are here?"
d) "What does Tomoe mean?"
Answer: b) "Are you a stationmaster?"
5. How did the headmaster react to Totto-chan's question?
a) He was confused
b) He laughed and replied
c) He ignored her
d) He scolded her
Answer: b) He laughed and replied
6. What did Totto-chan ask the headmaster for?
a) A train ride
b) A new dress
c) Permission to join the school
d) A tour of the classrooms
Answer: c) Permission to join the school
7. What did the headmaster ask Totto-chan to do?
a) Sing a song
b) Tell him all about herself
c) Write her name
d) Count numbers
Answer: b) Tell him all about herself
8. What did Totto-chan talk about during her conversation with the headmaster?
a) Her previous school
b) The train they came on
c) Her dog Rocky
d) All of the above
Answer: d) All of the above
9. Why did Totto-chan talk about scissors?
a) She used to play with them in kindergarten
b) She loved crafting
c) She had injured herself with scissors
d) Her mother gave her scissors
Answer: a) She used to play with them in kindergarten
10. Why were Totto-chan's dresses often torn?
a) She played rough games
b) She crawled under fences and barbed wire
c) She fell down frequently
d) She didn’t take care of her clothes
Answer: b) She crawled under fences and barbed wire
11. What was special about Totto-chan’s dress that day?
a) It was torn
b) It was made by her mother
c) It had red flowers embroidered on the collar
d) It was too big for her
Answer: c) It had red flowers embroidered on the collar
12. Why did Totto-chan’s mother not like the dress?
a) It didn’t fit well
b) It was torn
c) She disliked the embroidered collar
d) It was too bright
Answer: c) She disliked the embroidered collar
13. How long did the headmaster listen to Totto-chan?
a) Two hours
b) Three hours
c) Four hours
d) Five hours
Answer: c) Four hours
14. How did Totto-chan feel about the headmaster after their conversation?
a) She found him boring
b) She felt safe and happy with him
c) She was scared of him
d) She felt he was strict
Answer: b) She felt safe and happy with him
15. What did the headmaster say after Totto-chan finished talking?
a) "You are very talkative."
b) "Tell me more."
c) "Now you're a pupil of this school."
d) "You should study more."
Answer: c) "Now you're a pupil of this school."
16. What time did Totto-chan and her mother arrive at the school?
a) 7:00 AM
b) 8:00 AM
c) 9:00 AM
d) 10:00 AM
Answer: b) 8:00 AM
17. What did the headmaster do after declaring Totto-chan a pupil?
a) Gave her a gift
b) Placed his hand on her head
c) Wrote her name down
d) Called her mother back
Answer: b) Placed his hand on her head
18. What was unusual about the classrooms at the school?
a) They were in old railroad cars
b) They were made of glass
c) They had no desks
d) They were outdoors
Answer: a) They were in old railroad cars
19. What kind of dog did Totto-chan have?
a) A black dog
b) A brown dog
c) A spotted dog
d) A white dog
Answer: b) A brown dog
20. What was the dog’s name?
a) Lucky
b) Rocky
c) Spot
d) Max
Answer: b) Rocky
21. What did the headmaster use to check the time?
a) A wall clock
b) A wristwatch
c) A pocket watch
d) A sundial
Answer: c) A pocket watch
22. How did the headmaster respond while Totto-chan talked?
a) He yawned occasionally
b) He laughed and nodded
c) He seemed distracted
d) He asked her to stop
Answer: b) He laughed and nodded
23. How did Totto-chan feel about talking to the headmaster?
a) Nervous
b) Extremely happy
c) Annoyed
d) Confused
Answer: b) Extremely happy
24. Why did Totto-chan think she had run out of things to say?
a) She was shy
b) She didn’t know the headmaster well
c) She felt she had said everything
d) She didn’t want to talk anymore
Answer: c) She felt she had said everything
25. Why did Totto-chan feel special after meeting the headmaster?
a) He gave her a gift
b) He listened to her for a long time
c) He praised her intelligence
d) He let her play outside
Answer: b) He listened to her for a long time
26. What emotion did Totto-chan feel deep down before joining the school?
a) Sadness
b) She felt slightly strange and different
c) Fear
d) Excitement
Answer: b) She felt slightly strange and different
27. What was the headmaster's name?
a) Sosaku Kobayashi
b) Hiroshi Tanaka
c) Kazuo Ishiguro
d) Shigeru Mizuki
Answer: a) Sosaku Kobayashi
28. What time was it when their conversation ended?
a) Breakfast time
b) Lunch time
c) Evening
d) Mid-morning
Answer: b) Lunch time
29. How did Totto-chan describe her kindergarten teacher?
a) Strict
b) Pretty
c) Funny
d) Kind
Answer: b) Pretty
30. What did Totto-chan’s mother think of her talking for four hours?
a) Surprised she had so much to say
b) Embarrassed
c) Proud of her daughter
d) Uninterested
Answer: a) Surprised she had so much to say
31. What was Totto-chan’s father’s special skill?
a) Swimming and diving
b) Playing basketball
c) Cooking
d) Gardening
Answer: a) Swimming and diving
32. How did the headmaster make Totto-chan feel?
a) Uncomfortable
b) Safe and warm
c) Intimidated
d) Scared
Answer: b) Safe and warm
33. What was Totto-chan’s natural disposition?
a) Sad and quiet
b) Sunny and absent-minded
c) Serious and determined
d) Angry and stubborn
Answer: b) Sunny and absent-minded
34. How did the headmaster treat Totto-chan?
a) Like any other student
b) With great patience and interest
c) Strictly and formally
d) Dismissively
Answer: b) With great patience and interest
35. What was unique about Totto-chan’s first day at Tomoe Gakuen?
a) She was immediately made a pupil
b) She got lost in the school
c) She had to pass an exam
d) She didn’t like the school
Answer: a) She was immediately made a pupil
Short Questions and Answer
What was the headmaster like when Totto-chan first met him?
- The headmaster was not very tall, had thin hair and missing teeth, but had a healthy complexion. He was dressed in a shabby black three-piece suit and had solid shoulders and arms.
What did Totto-chan ask the headmaster when she met him?
- Totto-chan asked the headmaster, "What are you, a schoolmaster or a stationmaster?"
What did Totto-chan talk about to the headmaster during their conversation?
- Totto-chan talked about various things, including her train ride, her homeroom teacher, her dog Rocky, and her bad habit of snipping scissors in her mouth at kindergarten.
Why did Totto-chan have to wear a shop-bought dress that day?
- Totto-chan had to wear a shop-bought dress because the dresses her mother made were all torn after playing outside, crawling under fences and barbed wire.
What was the headmaster’s reaction when Totto-chan finished talking?
- The headmaster smiled and placed his hand on her head, telling her, "Well, now you're a pupil of this school."
2. Character and Theme Questions:
How did Totto-chan feel about the headmaster after their conversation?
- Totto-chan felt that the headmaster was someone she really liked for the first time in her life, as he listened to her attentively and with interest.
Why did the headmaster listen to Totto-chan for such a long time?
- The headmaster listened to her for hours because he genuinely cared about what she had to say, without yawning or appearing bored.
What did the headmaster say after listening to Totto-chan for four hours?
- After listening to her, the headmaster looked at his watch and said, "Ah, it's time for lunch," indicating that they had talked for four hours.
How did Totto-chan feel about being accepted into the school?
- Totto-chan felt safe, warm, and happy, and she wanted to stay with the headmaster forever.
What was the significance of the headmaster's actions toward Totto-chan?
- The headmaster's attentive listening and kindness made Totto-chan feel important and understood, helping her feel comfortable at the new school.
- Why did the headmaster laugh when Totto-chan asked if he was a stationmaster?
- The headmaster laughed because Totto-chan’s question was so innocent and amusing, given that she associated the school with trains due to the railroad cars being used as classrooms.
- How did Totto-chan's mother react when Totto-chan asked the headmaster her question?
- Totto-chan's mother was embarrassed by the question but didn't have time to explain before the headmaster responded.
- What did the headmaster do after Totto-chan finished telling her stories?
- After Totto-chan finished talking, the headmaster asked if she had anything more to say, and when she couldn’t think of anything, he confirmed her acceptance to the school.
- Why was it surprising that Totto-chan could talk for four hours?
- It was surprising because a seven-year-old child rarely has enough to talk about for such a long period, and it was unexpected that an adult would listen so patiently.
- How did the headmaster make Totto-chan feel different from other adults in her life?
- The headmaster made Totto-chan feel unique and understood, unlike other adults who might have found her talkative nature strange or tiring.
In this passage, Totto-chan meets the headmaster of her new school, a man who listens intently to her stories for hours. She feels a connection with him, as he never seems bored or dismissive. Totto-chan shares personal details, including her torn clothes and adventurous habits, feeling comfortable and understood for the first time. The headmaster, Sosaku Kobayashi, appreciates her openness, making her feel safe and valued.The critical theme of this passage emphasizes the importance of genuine listening and acceptance. It highlights how an adult's patience and interest can make a child feel validated, creating a nurturing environment that fosters trust and belonging.
No comments
Don't share any link